Najlepszy pierwszy posiłek dla Twojego dziecka

Zgodnie z najnowszymi wytycznymi Ministerstwa Zdrowia niemowlęta do ukończenia szóstego miesiąca życia powinny być karmione wyłącznie piersią lub początkowym mlekiem modyfikowanym. Niektóre badania naukowe wskazują, że wstrzymanie się do szóstego miesiąca daje czas na rozwinięcie się układu pokarmowego. Jednak dzieci rozwijają się w różnym tempie i jak stwierdzisz, że Twoje dziecko jest gotowe, możesz spróbować podać mu pokarmy stałe. Jednakże nie można zaczynać rozszerzania diety przed ukończeniem przez dziecko 4 miesiąca życia ( 17 tygodnia).

Jak sprawdzić czy Twoje dziecko jest gotowe do rozszerzenia diety:

  • jest wstanie utrzymać się w pozycji siedzącej i trzyma pewnie swoją główkę,
  • koordynuje swoje oczy, ręce i usta tak że jest w stanie podnieść jedzenie i włożyć je do ust,
  • połyka jedzenie. Dzieci które nie są gotowe wypychają jedzenie językiem

Rozszerzając dietę należy pamiętać, że ssanie piersi jest naturalnym odruchem a jedzenie pokarmów stałych nie, więc wymaga czasu i ćwiczeń aby rozwinąć koordynację oraz połykanie.

Mleko nadal jest głównym posiłkiem

Przy rozszerzaniu diety bardzo ważne jest aby pamiętać, że mleko nadal jest najlepszym i najbardziej naturalnym jedzeniem do rozwoju Twojego dziecka. To ono zawiera wszystkie składniki odżywcze, które są potrzebne.

Karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym powinno być głównym pokarmem przez pierwszy rok. W wieku 6 miesięcy do roku dzieci potrzebują 500-600 ml ( 17 fl oz-1pint ) dziennie.

Zwykłe mleko krowie, kozie czy owcze nie jest odpowiednie dla niemowląt. Jednak podczas rozszerzania diety można wprowadzać jogurty czy serki.

Żywność ekologiczna

Ekologiczne owoce i warzywa są uprawiane bez nawozów sztucznych i pestycydów. Ważną cechą żywności ekologicznej jest niska zawartość metali ciężkich oraz mniejsza zawartość azotynów i azotanów. Równocześnie jest ona  kilkukrotnie rzadziej zanieczyszczona pozostałościami chemicznymi środków ochrony roślin w porównaniu do żywności pochodzącej z rolnictwa konwencjonalnego.

Produkty alergizujące

Jest kilka produktów, które są odpowiedzialne za większość alergii. Dla zwykłego, zdrowego dziecka opóźnienie wprowadzenia tych produktów do diety nie zminimalizuje ryzyka alergii. Co więcej wprowadzenie tak alergizujących produktów jak jajka czy ryby może uchronić dziecko przed alergią.

Jednak jeśli w historii Twojej rodziny wystąpiły przypadki alergii lub wcześniej Twoje dziecko miało jakieś objawy alergii trzeba być bardziej ostrożnym podczas rozszerzania diety.

Produkty mogące wywołać alergie:

  • Mleko krowie i jego przetwory
  • Jajka
  • Orzechy
  • Ryby i owoce morza
  • Soja
  • Owoce cytrusowe

Woda

Człowiek może przetrwać trochę czasu bez jedzenie – jednak bez wody tylko kilka dni. Dzieci tracą więcej wody przez swoją skórę i nerki niż dorośli. Dlatego ważne jest aby nie uległy odwodnieniu. Należy upewnić się, że dziecko pije wystarczającą ilość płynów; chłodna, przegotowana woda jest najlepszym wyborem w gorące, upalne dni- lepiej gasi pragnienie i jest zdrowsze niż słodzone napoje. Należy unikać podawania małym dzieciom wysoko zmineralizowanej wody mineralnej, zawiera ona za duże stężenie minerałów.

W ogóle niepotrzebne jest podawanie malutkim dzieciom nic do picia poza mlekiem i zwykłą wodą. Słodkie napoje oprócz tego, że nie przynoszą żadnych korzyści to mogą spowodować próchnicę.

Jeśli Twoje dziecko nie chce pić zwykłej warto spróbować niesłodzonej herbatki dla dzieci.